mandag 16. august 2010

Innkjøps-strategier på internett

Før du bestemmer deg for å selge noe online er det viktig å finne ut hvem kunden din er, hva de ofte kjøper, og hvorfor de kjøper online.

En av de vanligste feilene folk gjør er at de promoterer varer før de vet hvem kundene deres er. Det er lett for å kaste bort tid og penger på å annonsere for noe du "tror" folk vil ha, istedetfor hva de faktisk er ute etter.

Det er viktig å forstå hvilke steg folk tar fra de lærer om et produkt eller en tjeneste, til når de faktisk gjennomfører kjøpet. En person undersøker i snitt 7 ganger (besøker hjemmeside, email newsletter etc) før de gjennomfører et kjøp på internett. Vi vil her vise deg hvordan du får kontakt med kunder senere i deres innkjøps strategi, så du kan øke dine sjanser for å få salg fra din hjemmeside.

-------------------------------------------------------------------------------------
Innkjøps faser


1- Research fasen
Folk elsker å gjøre research før de handler, de ønsker mest mulig informasjon om produktet/tjenesten de er ute etter. Noen er selvsagt mer spontane enn andre, men folk undersøker og lærer om et produkt før de handler. Dette blir gjort gjennom diverse medium som TV, internett, magasiner, venner etc.

Vanligvis ender folk sin research på internett, siden et er der mest informasjon er samlet. Du finner informasjon om stort sett hva som helst ved et enkelt søk hos Google, og det er grunnen til at folk flest gjør størsteparten av sin research på internett.


2 - Beslutnings fasen
Noen har allerede gjort opp sin mening om hvilket produkt de skal kjøpe, og de vil ha det nå. Andre går gjennom en beslutnings fase der de gjør research på et antall produkter/ tjenester og bestemmer seg så direkte for det som passer de best.

Folks avgjørelser kan enkelt bli påvirket av anmeldelser (reviews) og personifisert informasjon. Det er her en good internett markedsfører kan bryte inn, vise frem flere liknende produkter, og levere en overbevisende anmeldelse som påvirker avgjørelsen til kunden. Typisk i affiliate markedsføring kan man gratis være affiliate hos diverse selskaper for så å tjene penger uansett hvilket produkt kunden velger. Dette er en helt vanlig salgsstrategi for en dyktig internett markedsfører.

3- Innkjøps/ action- fasen
Den siste fasen er den mest lønnsomme for oss som internett markedsførere. Ingen utbetalinger skjer uten at handling har tatt sted. Enten det er et klikk, en lead, et salg, så må den besøkende bli kunde gor å fullføre innkjøpsstrategien sin.

Under innkjøpsfasen er det veldig vanskelig å endre noens beslutning. De har gjort sin research, tatt beslutningen og er hundre prosent klar til å kjøpe. Ekspempler på søkeord som treffe folk i denne fasen er "purchase_ produktnavn, buy_produktnavn, order_produktnavn etc".


En markedsførers misforståelser
Om du prøver å selge golfkøller på internett og skaffer trafikk fra folk som søker på "golf" eller "golf køller" vil du ikke selge mye. Grunnen er at du da søker trafikk fra folk som er for tidlig i sin innkjøpsstrategi. På dette tidspunktet er de stort sett ute etter informasjon om golfkøller og langt fra klar til å handle. de kommer sannynligvis til å gjennomføre en god del flere søk før de handler.

Det er bedre å skaffe trafikk fra folk som er kommet mye lengre i sin innkjøpsstrategi. Etterhvert som folk kommer lengre i sin innkjøps strategi vil de søke etter spesifikke køller som "jern, putter, driver, wood" etc. Men disse søkeordene er fremdeles for generelle. Folk driver fremdeles research når de søker etter disse søkeordene.

Folk ønsker også å lære om de forskjellige merkenavnene, typer og anmeldelser før de går inn i beslutnings fasen og handler. Det ideelle er å bruke søkeord for spesifikke typer og merker som f.eks "taylor made r5 Driver" eller "Cleveland Highbore Monster Driver". Folk som søker etter disse merkene er seriøse kunder som er på nippet til å endre fra å gjøre research til å handle. Det er også mye mer jobb å lede folk gjennom hele deres innkjøpsstrategi, noe som ofte også krever masse oppfølging, enn å bruke søkeord som er spesifikke.


Merkevarer
Når du ser en reklame for et produkt på TV, i et blad eller hører om det på radioen kan du utnytte dette til din fordel. Folk lærer ofte om et produkt på denne måten før de går på internett for å gjøre research og handle. De fleste som har lært om et produkt offline er kommet mye lengre i sin innkjøpsstrategi enn andre. Dette fordi de allerede har lært en del om produktet og i en del tilfeller (om reklamen var god og informativ) er klar for å gjøre innkjøp.

For å dra fordel av slik reklame må du bruke merkevare og/eller produktnavn i dine keywords.


Keywords
Mange går glipp av salg fordi de ikke tar hensyn til produkt- relaterte keywords. Med produkt- relaterte keywords menes keywords som inneholder fimananvet/ navn på produktet. Om noen f.eks søker etter "Wealthy Affiliate" eller "Join Wealthy Affiliate" så har de sannsynligvis kommet langt i sin innkjøpsstrategi. Disse har sannsynligvis startet med å søke etter noe sånt som "affiliate marketing" eller " make money online" og funnet en nettside som presenterer Wealthy Affiliate. De har så gjort mer research og undersøkt anmeldelser og omtale av selskapet. Til slutt søker de etter selskapet de ønsker å bli medlem av.

Som du ser, folk som søker med produkt- relaterte keywords er vanligvis i ferd med å bli kunder. Om du da kan tilby de en nettside som skryter av produktet, sammenligner det med andre eller gir en form for positiv omtale, så vil dine besøkende konvertere til kunder i stor grad. Og husk , de besøkende må føle seg trygg på at de endelig kan ta sin avgjørelse.

Mestrer du disse teknikkene vil du kunne skape suksess i enhver nisje på internett. Med affiliate markedsføring kan du selge så mange produkter du ønsker. Det er helt gratis å starte med dette.

Den raskeste måten å starte er å lære seg hvordan Affiliate Markedsføring fungerer. Lær deg så hvordan Pay Per Click fungerer. Dette er det du trenger for å komme i gang.


Kilder:
Wealthy Affiliate

Wealthy Affiliate hjemmeside

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar