mandag 9. august 2010

Pay Per Click - 7 Tips

Du har sikkert sett annonsene som kommer i høyre marg når du søker etter noe på Google (se bilde under). Dette er sponsede annonser som er laget av private eller bedrifter. For å få plassert annonsene hos Google betaler man en liten sum. Hver gang noen klikker på en annonse blir de ledet til annonsørens nettside (din nettside/blogg). Annonsøren betaler kun for hver gang noen klikker på en annonse, derav navnet "pay per click" (PPC). Med Affiliate Markedsføring er målet enkelt og greit å skape seg større inntekter på salg av produkter og tjenester i løpet av en måned enn utgifter til annonsering. Når du har oppnådd dette har du automatisk inntjening. Under lærer du hvordan du tiltrekker deg besøkende som konverterer til betalende kunder for en lavere pris enn dine konkurrenter.


Pay Per Click annonser hos Google:












Slik fungerer Pay Per Click (ppc)

La oss si at du som meg annonserer for affiliate selskapet Wealthy Affiliate, og et av dine keywords er "affiliate programs". Når noen da søker etter "affiliate programs" hos Google, vil din annonse vises i høyre marg (som vist over). Om den kommer på plass nummer 1 eller 20 avhenger av flere ting;

1: Hvor mye penger du byr på søkeordet "affiliate programs".
2: Hvilken Quality score Google gir deg.

En høy Quality score gir deg mye billigere klikk og høyere plasseringer hos Google enn konkurentene. Dette er en viktig nøkkel til suksess med Google Adwords PPC. Under vil du lære noen triks til å få høyere Quality Score hos Google. De fleste av disse teknikkene vil også gi deg bedre resultater hos Yahoo og Bing. Jeg anbefaler å fokusere på Google når man lærer dette. Siden Google står for de strengeste reglene vil man da få dekket alt man trenger for suksess hos alle tre.

For å starte går du til http://Google.com/adwords og registrerer deg gratis.



Google Adwords Quality Score

Følgende vil føre til høyere quality score og dermed mer trafikk og mindre utgifter enn dine konkurrenter.



1.
Bruk alltid kun et (1!) keyword i hver annonsegruppe
Annonsegrupper eksisterer for at man skal kunne organisere sine søkeord, og dermed enkelt lage nye annonser med ønskede søkeord. Når du oppretter en annonsegruppe velger du søkeord. Disse søkeordene blir da automatisk brukt i alle annonser som opprettes i denne annonsegruppen. Om du kun bruker et eneste keyword i hver annonsegruppe (adgroup) vil du få en mye høyere quality score hos Google. Hvorfor de har gjort det slik vet jeg ikke, men det fungerer.

Mange annonsører legger inn hundrevis av søkeord og håper på trafikk, og det får de, problemet er at denne trafikken vil bli veldig dyr og lite målrettet. Dermed penger ut vinduet.


2. Fjern "innholdsnettverk" når du setter opp din Google Adwords kampanje
Når du setter opp din Google adwords kampanje: Under "Nettverk, enheter og utvidelser", slå av "søk i innholdsnettverk". Grunnen til dette er at treff fra innholdsnettverk kommer fra adsense som er lite målrettet trafikk. I tillegg er det ofte er falske klikk. Det er mye mer lukrativt å få klikk fra folk som aktivt har søkt etter dine spesifikke søkeord.


3. Bruk Google Keywords Tool
Hvordan finner man best mulig søkeord til sine annonser? Det finnes mange søkeordverktøy på internett men du trenger kun ett: Google keyword tools. Her får du så nøyaktig informasjon som mulig direkte fra Googles databaser, bedre blir det ikke. Lær dette (det er enkelt) og bruk det aktivt. Viktig.


4. Bruk keywords som inneholder et element av handling, som eksempelvis "buy" , "sign up", "join"
Om du har "join", "buy", "sign up" og lignende i din annonse vil dette tiltrekke seg mennesker som faktisk har søkt etter å kjøpe noe, eller melde seg inn i et affilate program. Det er faktisk veldig mange som bruker slike søkeord når de søker etter produkter og affiliate programmer.
Om du f.eks promoterer Wealthy Affiliate og bruker nøkkelordet "join Wealthy Affiliate" så vil du tiltrekke deg mennesker som er ute etter å bli medlem i Wealthy Affiliate. Ikke kun folk som er ute etter informasjon om Wealthy Affiliate.


5. Bruk ditt keyword i tittelen og teksten på din annonse
Dette øker din Click Through Rate, som har mye å si for din Quality score.

Click Through Rate betyr antall ganger annonsen din blir klikket på i forhold til antall visninger. 100 visninger og 8 klikk = CTR 8

Om ditt keyword er "best affiliate program", så skriv også dette i overskriften og teksten til annonsen. Dette vil øke din CTR (click through rate). Keywords som brukes i annonsen blir gjort fet av Google. Dette tiltrekker søkerens oppmerksomhet og større effekt enn man skulle tro på om personen klikker på din annnonse.


6. Bruk pris i annonsen
Ta med prisen det koster å kjøpe ditt produkt eller melde seg inn i ditt affiliate program i annonsen. Dette trenger du ikke å gjøre i alle annonser men det er et effektivt virkemiddel for å unngå "surfere" som uansett ikke har tenkt å bruke penger. Du forsikrer deg da også om at de som klikker på din annonse er villig til å betale den prisen du har oppgitt.


7. Sammenlign dine annonser med konkurrentene
Gjør et søk hos Google for det markedet der du annonserer og se hvilke andre annonser som vises på dine keyword. Slik vil du enkelt se hva som skal til for å få dine annonser til å skille seg ut fra resten.


Landing page
Om du er nybegynner som er ute etter å tjene penger på internett og ikke allerede har en ladning page eller blogg, så kan du se bort fra dette i starten. Med selskaper som for eksempel Wealthy Affiliate kan du komme i gang uten egen landing page. I løpet av noen kurs på denne skolen vil du uansett eie en profesjonell landing page etter kort tid.

Med landing page menes den nettsiden som din annonse leder til. Om ditt produkt er et "tjen penger på nettet" selskap, og du linker direkte til selskapets salgsside, så vil ikke Google godkjenne denne og du vil oppleve en "Google slap". Det betyr at du ikke får vist siden din hos Google. Hos Google gjelder dette etterhvert alle produkter der formålet er å selge en mulighet til å tjene penger. For å skape suksess med slike programmer på Google må man lage en egen landing page eller blogg. Hos Wealthy Affiliate får du egne landing page maler og oppskrifter på hvordan du kan lage en landing page som selger og er optimalisert for søkemotorene.

Du får også tilgang til Siterubix , en website builder som er skapt for søkemotor- optimaliserte landing pages. Det er ikke nødvendig for deg å bruke samme selskaper som meg for å få dette til. Jeg er affiliate hos Wealthy Affiliate og Sitreubix og har derfor erfaring med disse produktene og vet at de leverer høy kvalitet. Det finnes også andre lignende produkter på nettet som jeg ikke har testet ut. Gjør din research og velg selv det selskapet du tror passer for deg.



Linker:
Wealthy affiliate
Siterubix


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar